Betoverd door de charme van de Ikat, een traditionele Indonesische weeftechniek

0

Geschreven door: Wati Chaeron

Tegenwoordig zijn mensen op zoek naar authenticiteit en duurzaamheid in de modewereld. Dit komt doordat de media hier meer aandacht aan besteden. Ik vind dat de zogenoemde knock off mode, een kopie van het originele ontwerp, de originaliteit van een product aantast. Verder wordt er ook veel aan gedaan om mij, als consument, bewuster te maken over de ecologische gevolgen van de modewereld. Want weet ik nou eigenlijk wat het gezondheidsrisico is van de kleurstof die gebruikt wordt voor het kleuren van mijn kleding? En hoe zit het met de arbeidsomstandigheden? Wat is het verhaal van de maker van mijn jasje? Vaak vinden we de antwoorden van hedendaagse problemen in de oude tradities en wijsheden.

Indonesië ikat Nederland

De Ikat (wat ook ‘binden’ in het Indonesisch betekent) is één van de oudste textielproducten geërfd uit het eerste koninkrijk in Oost Nusa Tenggara in het jaar 3 v.Chr (https://id.wikipedia.org/wiki/Kain_tenun_NTT). De Center for Cultural Development in the Netherlands (CCD-NL) heeft als doel om dit erfgoed te behouden. De Ikat-textiel wordt geproduceerd uit een traditionele Indonesische weeftechniek. De CCD-NL heeft als missie om deze oeroude weeftechniek te doen herleven en bekendheid te geven. Dat doen ze door de weefgemeenschap van Belu en andere regentschappen van Oost-Nusa Tenggara (NTT) te versterken door een samenwerkingsproject op te zetten tussen Nederlandse ontwerpers en de ambachtslieden van NTT. Ze hopen hierdoor een boost in de creatieve economie van zowel Nederland als Indonesië te geven.

In samenwerking met andere organisaties zoals de BNI, PPI Belanda, Awearness Kollektif, de Indonesische Ambassade en de regentschap van Belu heeft de CCD-NL op donderdag, 28 november 2019 een evenement georganiseerd met als thema: “Together with Ikat, a Dutch & Indonesian artisan’s workshop and exhibition”. Dit evenement werd bezocht door kunststudenten, ondernemers, modeliefhebbers, de Indonesische gemeenschap in Nederland en andere belanghebbenden. Bezoekers mochten aan verschillende workshops meedoen, waar ze inzicht hebben gekregen over de complexiteit en precisiewerk die ten grondslag ligt aan de Ikat-weeftechniek. Het principe van de Ikat-weeftechniek is dat de garens voorafgaand aan het weven geverfd worden. Vervolgens worden de delen van de garens samen gebonden. De moeilijkheidsgraad in deze weeftechniek is dat de geverfde garens in de juiste touw geplaatst moeten worden om de juiste patroon te creëren. Verder mochten mensen ook de Backstrap Loom uitproberen waar je in een getouw gaat zitten. De workshops werden door twee wevers uit Belu gegeven, één daarvan was Selviana Boi Dao, de voorzitter van de weversgroep Wehor Hadomi in Belu.

Talkshow met de organisatoren van de event en vertegenwoordigers uit Indonesie . Van links naar recht: Willybrodus Lay (Regentschap uit Belu), Lidwina Vivawaty Ng (Mode ontwerper), Yety van der Made-Haning (Oprichter CCD-NL), Selviana Boi Dao (Voorzitter Ikatwevers Wehor Hadomi) dan Julita Oetojo (Onderzoeker in de modewereld)

Uit een ecologisch oogpunt, verdient Ikat niet alleen de predikaat als een authentiek product maar ook milieuvriendelijk. De Ikat bevat natuurlijke kleurstoffen. De basiskleuren zijn gebaseerd op planten; geel uit gele wortel (tumeric), rood uit de Morinda wortel, blauw uit de Indigo plant, groen uit Suji en Gala-gala bladeren, paars uit Jati (de Teak-boom) bladeren.

De potentie van de Ikat-mode in Nederland is zeker aanwezig. We zien bijvoorbeeld vele Ikat-patronen gedrukt op verschillende kledingstukken, die te zien zijn in verschillende assortimenten van grote kledingzaken zoals H&M, Zara en Hema. Dit zijn echter eenmalige gedrukte kledingstukken die de echte waarde van de Ikat voorbij gaan. Ikat is een premium product dat een waardige plaats verdient in de modewereld, is de mening van Lara Peeters. Lara is eigenares van LARAS, een sociale onderneming die de Indonesische textielsector een podium geeft zodat dit erfgoed niet verdwijnt. Dit doet ze door makers en ontwerpers bij elkaar te brengen om de consumenten een waardig product te geven, een product met een verhaal en inhoud. Door samen te werken en het verhaal door te vertellen worden de authenticiteit en de duurzaamheid van de traditionele Indonesische textielsector bewaard en bemind.

LARAS tas

Het evenement heeft de harten van de bezoeker gecharmeerd met de betoverende patronen van de Ikat. De avond werd afgesloten met een denderende fashion show van traditionele en Westerse kledingstukken ontworpen door Lidwina Vivawaty Ng en Merdi Sihombing. Bijbehorende prachtige accessoires van Ferlin Vermeer Yoswara (fyfinejewelry.com) maakte het hele plaatje compleet. En de tassen van LARAS (larasbags.com) en Ayotupas (ayotupas.com) gaven een hippe dimensie op de hele modecollectie. Kortom, dit Ikat-event was een onvergetelijke dag gevuld met inspiratie, kennis, respect voor inheemse traditie en het begin van een innovatieve en creatieve samenwerking tussen Oost en West. Een ongekende verrijking van onze multiculturele wereld!

SHARE.

About Author

Leave A Reply