Interview Andre Tanama: Gwen Silent en Zijn Grootste Inspiratie

0

De naam Andre Tanama, 30 jaar, is geen onbekende voor de echte liefhebbers van kunst. Niet alleen in Indonesië, maar ook in internationale kunstgalerijen, zoals in Milaan, Lissabon, Boedapest en onlangs in Amsterdam (Willem Kerseboom Gallery) worden zijn werken tentoongesteld.

Een van de meest iconische werken van deze kunstenaar uit Yogyakarta is Gwen Silent, een 4-5 jarig meisje, wiens ogen altijd gesloten zijn en die geen mond heeft. Er wordt gezegd dit karakter een manifestatie is van zijn minder gelukkige jeugd en gevuld is met vele symbolen van spiritualiteit en religieuze connotaties die ook kunnen worden gelezen uit andere werken van Tanama.

Daarnaast heeft de kunstenaar, die vele prijzen gewonnen heeft,  twee boeken gelanceerd, genaamd “Touch of Heaven: The Journey Begins” (2009) en “The Tales of Gwen Silent: An Art Journey With AC Andre Tanama” (2010). Op dit moment is Tanama bezig met de voorbereidingen van andere kunstprojecten, terwijl hij doceert aan de Indonesia Arts Institute (ISI), Yogyakarta.

Wil je meer weten over de persoon achter Gwen Silent? Lees BelindoMag’s interview met de Indonesische kunstenaar hieronder!


 

1. Hoe en wanneer heeft uw passie voor kunst zich ontwikkeld?

Ik begon de wereld van de kunst te verkennen toen ik in 2000 ging studeren en  een major in beeldende kunst volgde aan de kunstacademie in Yogyakarta (ISI Yogyakarta) . Maar lang daarvoor, al sinds de basisschool, is mijn passie voor kunst, in het bijzonder de visuele kunst, gaan groeien. Ik herinnerde mij dat ik in de tweede klas van de basisschool een stripboek had gemaakt en een vriend van mij vroeg of hij het kon kopen. Ik moet altijd lachen als ik eraan terugdenk.

Mijn passie om te tekenen ging door tot ik op de middelbare school zat. Ik vond bètavakken niet echt leuk op school, dus elke keer ging ik achteraan de klas zitten en deed net alsof ik druk bezig was. Alleen, het enige wat ik deed, was een tekening maken van mijn docent’s gezicht. Maar, natuurlijk moet je dit niet doen op school!

 

2. Als kunstenaar moet je ergens inspiratie vandaan halen. Wie / wat is uw grootste inspiratiebron?

In de eerste instantie was Jezus mijn grootste inspiratiebron en sinds 2000 ook Albrecht Dürer. Maar in 2008 is mijn dochter geboren en werd zij mijn grootste inspiratiebron. Haar naam is Gwen Sae Ilen Tanama.

 

3. In 2007 bent u begonnen met het tekenen van karakters. Welk karakter is uw favoriet en waarom?

Wayang Monyong (Monyong Puppet) en Gwen Silent zijn mijn favorieten, omdat deze twee karakters een werkelijke representatie zijn van mijn ziel, mijn diepste gevoelens.

 

4. Vertel ons meer over uw karakter Gwen Silent. Wat hoopt u via haar te bereiken?

Gwen Silent is een meisje dat geen mond heeft en wiens ogen altijd gesloten zijn. Gwen Silent is een karakter dat ik heb gecreëerd als een metafoor voor mijn spiritualiteit en diepste gevoelens. Gwen Silent is het stille meisje dat duizend woorden uitstraalt. Met haar karakter wil ik het publiek laten zien dat wij niet altijd woorden nodig hebben om onszelf te uiten, vooral als de woorden niets betekenen.

 

5. U bent geboren in Indonesië. Heeft uw achtergrond een grote invloed op uw werk?

Ja. Dit kan je zien bij de vorm van Wayang Monyong. Dit karakter is een vervorming van de traditionele Indonesische marionet.

 

6. Ik zag dat u tattoos heeft. Tegenwoordig lijkt het een trend te zijn om volledig onder het inkt te zitten. Wat voor tattoos heeft u? En welke tattoo betekent het meest voor u en waarom?

De meeste van mijn tattoos hebben een religieuze betekenis, zoals de afbeeldingen van de kruisiging van Jezus. Daarnaast zijn mijn tattoos ook een manifestatie van mijn reactie en teleurstelling jegens mijn vader, die zijn vrouw en vier kinderen heeft achtergelaten in een onzekere en complexe tijd.

 

7. Beschrijf uw kunstwerken in 3 woorden.

Ziel, spiritualiteit en stilzwijgend.

 

8. Wat is uw volgende project?

Daar denk ik nog steeds over na, maar waarschijnlijk wil ik mijn volgende solo-expositie houden.

 

9. Hoe ziet u zichzelf over 5 jaar?

Ik hoop zoals altijd een gelukkige kunstenaar te zijn en een vader van twee kinderen. Heel simpel!

 

10. Hoe denkt u over de hedendaagse ontwikkeling van kunst in Indonesië? En hoe zou het internationaal meer bekend en gewaardeerd kunnen worden?

Ik denk dat kunst in Indonesië zich goed aan het ontwikkelen is en wij veel geweldige talenten in ons land hebben. Indonesië is een land dat rijk is aan kunst en een unieke cultuur heeft. Het nadeel is dat kunstenaars in Indonesië er helemaal alleen voor staan door het gebrek aan steun van de overheid. Als de overheid een maximale ondersteuning zou bieden aan haar kunstenaars, zal de Indonesische kunst internationaal zeker succesvol zijn.

 

Bekijk zijn werken op: www.andretanama.com

 

 

SHARE.
Share.

About Author

Leave A Reply